کد مطلب:26625
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
برتري اكثريت بر اقليت در اسلام چه حكمي دارد و آيا رأي اكثريت بر اقليت حاكم است ؟ اسلام بادموكراسي چگونه برخورد مي كند؟
دموكراسي و آزادي به معناي حقيقي جزء خميرهء اسلام است . مبارزه با ظلم و تجاوز به حقوق ديگران در رأس برنامه هاي اسلامي است . نجات انسان از رقيّت و بردگي و ظلم پذيري از شعارهاي بزرگان اسلام است .آزادي انسان از ظلم و ظالمان و تسليم نشدن در برابر زورگويان و چپاول گران از اهداف اسلامي است وقتي كه لشكراسلام پيشروي مي كرد و نقاطي از ايران آن زمان را تحت كنترل خود در مي آورد, عده اي از مردم به روساي لشكراسلام گفتند شما چه كار به ما داريد و هدف شما چيست ؟ آنان در پاسخ گفتند: هدف ما اين است تا شما را از يوق بندگي شاهان در آورده و به بندگي خدا بكشانيم .
اسلام مي گويد: هر انساني آزاد آفريده شده او بايد آزاد بماند و آزاد زندگي كند و كسي حق ندارد به او زوربگويد و حق او را پايمال كند. امام علي 7فرمود: . توضيح اين نكته ضروري است كه مراد ما از آزادي , آن است كه در محدودهء قوانين اسلامي باشد و آزادي ديگران مزاحمتي نداشته باشد. اگر كسي بخواهد در خيابان عربده بكشد و مزاحمت براي ديگران ايجاد كند, اسلام و عقل اين نوع آزادي را ممنوع مي داند. آزادي هايي كه مرادف با ولنگاري و فساد است نه مورد تأييد اسلام است و نه مورد تأييد عقل .
بنابراين وقتي دموكراسي و آزادي در نهاد و خميرهء اسلام باشد, ديگر مسئله اكثريت و اقليّت معنا ندارد, زيراگاهي ممكن است اكثريت موافق با فساد و ظلم باشند. حاكم اسلامي يكه پيامبر يا امام معصوم يا فقيه جامع الشرايطاست , چون عادل است و سعي مي كند كه عدالت را در جامعه اجرا كند و جلوي ظلم و احجاف را بگيرد, آزادي درمحدودهء شرع و دين از اهداف عالي او و جزء برنامه هاي حكومتي او است . در نظام حكومتي اسلام , نقش مردم مسلمان در ادارهء حكومت بدون شك نقشي اساسي است و در حقيقت حكومت ديني بر دوش مردم متدين استواراست . از اين رو شركت و مساعي مردم در حكومت - كه خود صاحب اصلي آن هستند - و نظارت و دقت درعملكرد مسئولان بسيار مهم است . براي ايفاي اين نقش , عقلاي از مسلمانان , مسئله انتخابات و رأي اكثريت راملاك قرار داده اند و اين كار بسيار خوبي است و اگر درست اجرا شود مخالفتي با اصول اسلامي ندارد و مورد تأييداست , اما اگر رأي اكثريت مخالف با قوانين اسلام باشد, مورد تأييد نيست .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.